Mówi: | Dorota Kobiela (reżyser) Marek Wiński (kompozytor) |
Powstał pierwszy w historii teledysk realizowany techniką animacji malarskiej
W ramach obchodów 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego zaprezentowany zostanie teledysk do piosenki Marka Wińskiego „Nad ranem” z tekstem Tadeusza Gajcego, poety i żołnierza Armii Krajowej, który zginął podczas Powstania Warszawskiego. Utwór wykonał wokalista rockowy Szymon Goldberg, który w przeszłości współpracował m.in. z zespołem Pudelsi. Wyreżyserowany przez Dorotę Kobielę teledysk do piosenki jako pierwszy w historii został zrealizowany techniką animacji malarskiej.
Tadeusz Gajcy był jednym z najwybitniejszych poetów pokolenia Kolumbów. Przed swoją tragiczną śmiercią 22-letni poeta wydał dwa tomiki wierszy: "Widma" i "Grom powszedni", które na stałe zapisały się w historii polskiej literatury. Trzyminutowy teledysk stanowi alegorię losu poety, który zginął w drugim tygodniu Powstania Warszawskiego.
– Chciałem znaleźć tekst, który będzie można zilustrować muzyką. Tylko poezja – i to poezja rytmiczna, którą Gajcy tworzył – nadaje się do muzycznego ilustrowania – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marek Wiński, kompozytor. – Czułem się w tym bardzo swobodnie. Wyobraziłem sobie pewną historię i ją opisałem, ale została ona mocno uproszczona przez profesjonalistów. Kilka scen, które pojawiają się w teledysku, to moje sugestie. Natomiast dzieło jako całość stworzyła Dorota Kobiela, z którą miałem intuicyjne porozumienie.
Teledysk został zrealizowany przez studio filmów animowanych Breakthru Films, nagrodzone w 2008 roku Oskarem za krótkometrażowy film "Piotruś i wilk". Przy produkcji teledysku przez pół roku pracował kilkunastoosobowy zespół malarzy i animatorów, którzy przy pomocy pędzla przenieśli obraz żywych aktorów na ekran. Wybrana przez twórców technika wymaga bardzo skrupulatnej pracy. Jedna sekunda klipu to 12 obrazów malarskich stworzonych przez artystów malarzy. Jak tłumaczy Kobiela, namalowanie jednego obrazu może zająć od pięciu minut do nawet dwóch godzin.
– Pomysł na realizację tego teledysku w technice animacji malarskiej był zainspirowany faktem, że „Nad ranem” to piosenka, która została napisana do wiersza. Poezja według mnie najlepiej współistnieje z malarstwem i w związku z tym uznałam, że to będzie najlepsza technika do opowiedzenia historii, którą Marek zaproponował – tłumaczy Dorota Kobiela, reżyserka teledysku.
1 sierpnia w 70. rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, płyta z teledyskiem "Nad ranem" zostanie dołączona do dziennika "Polska The Times". Mecenasem projektu jest Bank Zachodni WBK.
MAKING OF TELEDYSKU "NAD RANEM"
https://www.youtube.com/watch?v=tzt027tzraE

Mariusz Totoszko i DJ Adamus wspólnym utworem zamykają dotychczasowe etapy twórczości

Filip Mettler: Marzę, by zaśpiewać z Justyną Steczkowską. To diwa

Magda Femme wydała płytę inspirowaną latami 40.
Czytaj także
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-10-14: Margaret: 15 listopada wydaję kontynuację albumu „Siniaki i cekiny”. Zamykam to wszystko klamrą i czuję, że to otworzy mi drzwi na nowe
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-04-04: Warszawskie ZOO: Powstanie nowa małpiarnia, powiększymy wybieg dla gepardów. Będą też kapibary
- 2024-03-12: Enej: Od dawna marzyliśmy o napisaniu piosenki do filmu. Na planie teledysku największe wrażenie zrobiła na nas Małgorzata Socha
- 2024-03-08: Dorota Szelągowska: Chcę udowodnić widzom, że nie jestem w programie „MasterChef Nastolatki”, bo mam znaną twarz. Wnoszę coś wartościowego do tego formatu
- 2024-03-18: Dorota Szelągowska: Dwadzieścia lat temu sięgnęłam swojego dna. Miałam ataki paniki i przez kilka miesięcy nie wychodziłam z domu
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.