Mówi: | Edyta Gawarska, organizatorka konkursu na najładniejszy kapelusz podczas Gali Derby na Służewcu, Damosfera Marta Ruta, projektantka nakryć głowy, jurorka w konkursie na najładniejszy kapelusz podczas Gali Derby na Służewcu |
Rośnie zainteresowanie Polek stylowymi nakryciami głowy. Prawdziwy renesans przeżywają kapelusze i fascynatory
Polki coraz chętniej sięgają po kapelusze, woalki, toczki czy fascynatory. Te nakrycia głowy doskonale sprawdzają się podczas eleganckich uroczystości, a styliści podkreślają, że jest to nie tylko piękne uzupełnienie całości stroju, lecz także wyraz kobiecości i wyjątkowości. Zdaniem projektantów każdej osobie jest dobrze w kapeluszu. Jest to tylko kwestia doboru odpowiedniego modelu do sylwetki i kształtu twarzy. Nieoceniona jest więc tutaj rola modystki.
Fascynatory, woalki, kapelusze i toczki są popularne nie tylko w Anglii, w Europie także zyskują coraz więcej zwolenniczek. Towarzyszą kobietom zarówno podczas ślubu, jak i innych wyjątkowych uroczystości, kiedy warto się wyróżniać z tłumu. Dodają elegancji i pięknie wykańczają stylizację.
– Kapelusze wróciły nie tylko na polskie salony, lecz także na ulice i co nas cieszy, tutaj, na wyścigi. Coraz więcej kobiet nosi kapelusze, ale też często jest to jedno z nielicznych miejsc, gdzie mogą te swoje nakrycia głowy i całe kreacje, piękne suknie, eleganckie kostiumy zaprezentować. Są kobiety, które w kapeluszu czują się fantastycznie, tak jakby się w nim urodziły, inne jeszcze trochę się krępują różnymi nakryciami głowami. Stają się jednak coraz odważniejsze w tej kwestii – mówi agencji Newseria Edyta Gawarska, organizatorka konkursu na najładniejszy kapelusz podczas Gali Derby na Służewcu.
– Ta tradycja jest obecna na Zachodzie, w Australii, w USA, oczywiście w Wielkiej Brytanii, natomiast u nas ta tradycja została w pewnym momencie zabita i teraz powoli zaczyna się odradzać. Na szczęście moda zatacza kręgi i wraca z kapeluszami. Kapelusze i wszelkie nakrycia głowy z sezonu na sezon są coraz popularniejsze – mówi Marta Ruta. projektantka nakryć głowy, jurorka w konkursie na najładniejszy kapelusz podczas Gali Derby na Służewcu.
Coraz więcej kobiet decyduje się na odrobinę szaleństwa i chcąc podkreślić swoją kobiecość wybiera minimalistyczne toczki, efektowne fascynatory bądź gustowne kapelusze. W zależności od modelu mogą one delikatnie podkreślać urok danej stylizacji bądź dominować nad całością. Wszystko zależy od indywidualnych upodobań i od okazji.
– Zupełnie co innego dzieje się w modzie casualowej, modzie codziennej, zupełnie inne trendy obowiązują nas, jeśli chodzi o takie okazje jak śluby i wyjścia oficjalne, zupełnie inne zasady trzymają nas, kiedy idziemy na galę – mówi Marta Ruta
– Kapelusze są przeróżne, jeżeli ktoś się źle czuje w bardzo fantazyjnym nakryciu głowy, może założyć bardzo delikatny fascynator, opaskę, ale niektóre panie uwielbiają się pokazywać, uwielbiają robić show – mówi Edyta Gawarska z Damosfery.
Polki coraz bardziej interesują się wyjątkowymi nakryciami głowy i zdają sobie sprawę z tego, że dzięki tym niecodziennym ozdobom mogą zrobić spore wrażenie na niejednym wydarzeniu, wielu z nich jednak wciąż brakuje odwagi. Wolą podziwiać inne panie niż same eksperymentować.
– Jesteśmy kobietami niezwykle eleganckimi, natomiast cały czas brakuje nam szaleństwa i tego, aby kapelusz stał się naszą nieodłączną dekoracją, żeby był modułem w całej sylwetce, bo nie jest ważne to, jak będzie wyglądała głowa w kapeluszu czy twarz w kapeluszu, ważna jest cała sylwetka i żeby dobrać całość, żeby odważyć się na to, trzeba trochę lekcji odrobić. Musimy się jeszcze sporo nauczyć – mówi Marta Ruta.
Marta Ruta, która niedawno zasiadała w jury konkursu na najładniejszy kapelusz Gali Derby 2018 na Służewcu, podkreśla, że w ostatnich sezonach kapelusze pojawiły się również w sklepach sieciowych. Co prawda oferują one wąski zakres fasonów, rozmiarów i kolorystyki, jednak najważniejsze jest to, że wzrasta zainteresowanie nimi klientek.
– Dzieli nas duża różnica pomiędzy tym, co dzieje się na Zachodzie, szczególnie na wyścigach Ascot, a tym, co dzieje się w Polsce, ale myślę, że co roku próbujemy coraz bardziej się otwierać i jest to na szczęście coraz odważniejsze, więc myślę, że jeżeli będziemy obserwowały to, co się dzieje na Zachodzie na wyścigach konnych, z powodzeniem dościgniemy Ascot i prawdopodobnie któregoś dnia prześcigniemy Ascot, czego paniom życzę – mówi Marta Ruta.
Czytaj także
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.