Newsy

Latem Och-Teatr zaprasza na darmowe spektakle plenerowe

2014-07-29  |  07:00

Spektakle plenerowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców Warszawy. W sierpniu letnia scena będzie funkcjonować przed Och-Teatrem na warszawskiej Ochocie.

Spektakle w plenerze od kilku lat proponują swoim widzom warszawskie teatry Polonia i Och-Teatr. Pierwszy tego typu spektakl aktorzy Och-Teatru zagrali w 2007 roku. Był to „Lament na Placu Konstytucji” na podstawie „Lamentu” Krzysztofa Bizia. Sztuka stanowi historię trzech kobiet: babci, matki i wnuczki, które opowiadają o swoich problemach i nadziejach. Pomysłodawczynię letniej sceny, aktorkę Krystynę Jandę, zainspirowały podobne przedsięwzięcia widziane na ulicach miast we Włoszech.

To była zupełnie spontaniczna inicjatywa mówi Maria Seweryn w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle. Rzecz wynikała z tego, że moja mama Krystyna Janda przeczytała tekst „Lament” Krzysztofa Bizia i zrozumiała, że te trzy monologi kobiet trzech pokoleń najlepiej zaistnieją na ulicy w godzinie najbardziej ruchliwej.

Aktorka przyznaje, że plenerowe przedstawienia mają swoich stałych miłośników, którzy przychodzą na każdy spektakl. Wielu widzów to także przypadkowi przechodnie, którzy zatrzymują się w drodze z pracy do domu i zostają, aby obejrzeć spektakl. Dyrektor Och-Teatru podkreśla, że każdy spektakl ogląda nawet kilkaset osób, a wystawione przed budynkiem teatru ławki widzowie zapełniają już godzinę przed rozpoczęciem przedstawienia.

Myślę, że to jest ciekawe, będąc widzem, będąc aktorem, ale też ciekawe jest popatrzeć z boku na to spotkanie widza z aktorem, bo wydaje mi się, że jest naprawdę specjalne. Teatr urodził się na ulicy i zaczyna się wtedy, kiedy jest jeden człowiek, który ma coś do opowiedzenia i drugi człowiek, który chce go obejrzeć i posłuchać, to jest rzeczywiście taki powrót do źródła – mówi Maria Seweryn.

Aktorka podkreśla, że przedstawienia plenerowe to teatr chodnikowy, który proponuje widzom najczystszą formę aktorstwa i dialogu z widzem. Aktorowi nie pomagają tu dekoracje ani żadne inne dodatkowe efekty. Może polegać wyłącznie na własnym talencie i sile słowa, które się przekazuje.

 Dla nas aktorów to jest sytuacja zupełnie taka „po bandzie”, jak ja mówię, bez trzymanki. To znaczy to nie jest scena, nie ma kulis, nie ma świateł. Tu jest zupełny przypadek. Nie ma takiego poczucia bezpieczeństwa. Tu światła, kulisy, publiczność są ze wszystkich stron. Ale ten kontakt też jest niezwykły, bo widzi się widza. Część spektakli jest mówionych bezpośrednio do widza, więc to jest bardzo żywa rozmowa mówi Maria Seweryn.

W ramach letniej sceny w sierpniu widzowie będą mogli obejrzeć w sumie 20 spektakli, skierowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci. Będą to: „Związek otwarty”, „Lament na Placu Konstytucji”, „Flamenco namiętnie”, „Jaś i Małgosia” oraz „Czerwony Kapturek”. Wstęp na wszystkie spektakle, rozpoczynające się zawsze o godzinie 17, jest bezpłatny. Najbliższe przedstawienie będzie miało miejsce 9 sierpnia, i będzie skierowane do najmłodszych widzów. Aktorzy Och-Teatr zaprezentują spektakl „Jaś i Małgosia”, który miał premierę w lipcu tego roku.

Więcej na temat
Gwiazdy Barbara Kurdej-Szatan: wolę teatr od filmu, jest bardziej konkretny Wszystkie newsy
2014-07-14 | 07:10

Barbara Kurdej-Szatan: wolę teatr od filmu, jest bardziej konkretny

Barbara Kurdej-Szatan polubiła pracę na planie filmowym. Po rolach w serialach telewizyjnych przyszedł czas na główną rolę w filmie. Aktorka rozpoczęła właśnie zdjęcia do
Teatr Uwaga... publiczność! z Marią Seweryn i Martą Kurzak od jutra na deskach Och-Teatru
2014-07-04 | 06:45

"Uwaga... publiczność!" z Marią Seweryn i Martą Kurzak od jutra na deskach Och-Teatru

Jutro w warszawskim Och-Teatrze odbędzie się premiera spektaklu w reżyserii Edwarda Wojtaszka „Uwaga... publiczność!”, opisywanego jako studium napuszenia środowiska
Teatr Szymon Majewski debiutuje na deskach teatru. Opowie o swoim małżeństwie
2014-06-13 | 07:10

Szymon Majewski debiutuje na deskach teatru. Opowie o swoim małżeństwie

Dziś w warszawskim Och-Teatrze odbędzie się premiera spektaklu „One Mąż Show!”, w którym Szymon Majewski opowie o 25 latach znajomości ze swoją żoną i o

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.