Newsy

PLICH: Podążam w kierunku jeszcze większego indywidualizmu. W mojej nowej kolekcji są detale niemalże wycięte z oryginalnych arrasów z 1560 roku

2021-09-06  |  06:11

Projektant zachęca, by bawić się modą i nie unikać odważnych zestawień, dzięki którym możemy wyróżnić się z tłumu. Ale w tej kwestii nic na siłę, bo jeśli ktoś woli bardziej zachowawcze podejście i nie lubi zaskakiwać oryginalnością, to nie powinien się do tego zmuszać tylko po to, by przypodobać się innym. PLICH zapewnia, że jest konsekwentny w swoich działaniach i od początku kariery nie robi niczego pod publikę. Jeśli przygotowuje jakąś kolekcję, to chce, żeby była ona nieszablonowa. Tak jest i tym razem. Z jego pracowni wyszły ubrania na sezon zima 2021/2022 inspirowane wawelskimi arrasami. Projektant zaprezentował je podczas pokazu w Pałacu Potockich w Krakowie. 

PLICH bez wątpienia stawia na indywidualizm w modzie. Nie podąża ślepo za trendami, nie naśladuje innych, szuka nietuzinkowych inspiracji, a każda jego kolekcja jest głęboko przemyślana.

– Cały czas poszukuję i przede wszystkim zadaję sam sobie pytania, czego ja chcę. Przez ostatnie półtora roku, bo tyle minęło od poprzedniego pokazu, zadawałem sobie pytanie, czy mi się w ogóle cokolwiek chce. I to była praca nad charakterem, praca nad twórczością, praca nad tym, czy w ogóle chcę coś pokazywać, a jeśli tak, to co. I odpowiedziałem sobie, że tak, chcę robić jeszcze bardziej indywidualne rzeczy, chcę robić rzeczy ręcznie malowane – mówi agencji Newseria Lifestyle PLICH, projektant mody.

Tak doszło do współpracy projektanta z Anną Chmiel, która jest konserwatorem dzieł sztuki i powstała kolekcja inspirowana wawelskimi arrasami.

– W kolekcji Arrasy detale są wycięte niemalże z oryginalnych arrasów z 1560 roku, które po 150 latach wróciły na Wawel. Dzięki uprzejmości dyrekcji muzeum na Wawelu była zgoda na sesję wizerunkową z arrasami. Zresztą w dniu pokazu też wymyśliłem małe ekstremum, całą ekipę modelek, modela, siebie, Ewę Błaszczyk i Patrycję Sołtysik zaprosiłem na Wawel. I zrobiliśmy sobie olbrzymie grupowe, przepiękne zdjęcie z największym arrasem tkanym w Brukseli – mówi PLICH.

Projektant jest dumny z kolekcji „Arrasy” i zaznacza, że cały czas szuka nowych wyzwań artystycznych. Chce bowiem, by ubrania pochodzące z jego pracowni były unikatowe i wyraziste.

– Zawsze nazywałem siebie retroprojektantem, retrostylem. Uwielbiam wykończenie ręczne, teraz się pojawiło malowanie ręczne, jeszcze wykańczane złotem. Jeszcze większy indywidualizm, więc w tym kierunku bardziej podążam – mówi.

Nowa kolekcja PLICHA dedykowana jest tym, którzy lubią bawić się stylami, wyróżniać z tłumu i łączyć ze sobą takie części garderoby, które na pierwszy rzut oka kompletnie do siebie na pasują.

– Nie jest dla wszystkich, ale dla tych, którzy chcą ubrać do nawet podartych dżinsów przedziwną, wielką puchówkę w fuksji, ręcznie wykańczaną, ręcznie malowaną, leciusieńką, z puchu gęsiego. Na pokazie Ewa Błaszczyk wystąpiła w sukni, którą jej szyłem na miarę w 2014 roku, ze złotych cekinów, z trenem, i ta puchówka też się broniła – mówi projektant.

Jak zauważa, moda to zabawa – bawiąc się nią, wypracujemy swój styl. Warto więc eksperymentować i tworzyć stylizację zgodnie z własnym gustem.

– Wszystko zależy od tego, co w dzisiejszych czasach postrzegamy jako ważne dla nas. Przyznam szczerze, że ja sam jako projektant w momencie, kiedy była szarzyzna, było smutno, tym bardziej na co dzień chciałem się ubierać ekstrawagancko, na ulicę, na spacer z psami, więc zachęcam, żeby się wyróżniać, żeby się bawić modą, zestawiać tak, jak nam się to podoba – dodaje PLICH.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.