Newsy

Tymon Tymański i Arkadiusz Jakubik stworzyli spektakl jazzowy w klimacie fantasy

2014-03-27  |  06:50
Tymon Tymański wspólnie z Arkadiuszem Jakubikiem przygotowali słowno-muzyczny performance „Paląc blanty z UFO, który opowiada o słynnym pianiście i kompozytorze jazzowym Theloniousie Monku. 

Thelonious Monk był wybitnym afroamerykańskim kompozytorem i pianistą jazzowym znanym z niepowtarzalnego stylu improwizacji. Artysta żył w latach 1917–1982 w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z pierwszych hipsterów, choć bardziej znany jest jego kolega Charlie Parker, za sprawą filmowej biografii „Bird” w reżyserii Clinta Eastwooda. Życie Monka również zasługuje na ekranizację, ja natomiast przygotowałem coś w rodzaju monodramu, bo na scenie występuje aktor oraz zespół jazzowy. Opowiadamy historię Monka w klimacie fantasy, zderzając go z wyższą cywilizacją kosmiczną, która usiłuje go – że tak się wyrażę – awansować na klucznika czarnej dziury w centrum galaktyki – mówi Tymon Tymański agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Monk nauczył się gry na fortepianie sam w wieku sześciu lat. Nigdy nie ukończył szkoły muzycznej i przez całe życie rzucał wyzwanie akademickim zasadom kompozycji i gry na instrumencie. Pod koniec życia artysta podupadł na zdrowiu psychicznym i zakończył karierę na dziesięć lat przed swoją śmiercią.

W naszym spektaklu muzyka jazzowa Monka oraz teksty recytowane przez Arka Jakubika nieustannie ze sobą konkurują. Dlatego jest ciągła walka o miejsce muzyki w dziele, żeby nie było to zdominowane przez teatr – mówi Tymon Tymański.

Muzyk rozważa rozbudowanie cyklu opowiadań o dodatkowe pozycje. Tekstami zainteresowało się Wydawnictwo Literackie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.