Newsy

W maju premiera słuchowiska „Szepczący w eterze”. Punktem wyjścia był tekst Howarda Phillipsa Lovecrafta

2016-04-14  |  07:05

Słuchowisko „Szepczący w eterze” na podstawie opowiadania Howarda Phillipsa Lovecrafta „Szepczący w ciemności” zadebiutuje w maju. Tekst zaadaptował Jakub Ćwiek, który przeniósł miejsce akcji opowiadania do Polski. By zachować klimat oryginału, twórcy słuchowiska zadbali o odpowiednią muzykę i specjalne efekty dźwiękowe.

Howard Phillips Lovecraft to amerykański pisarz, autor fantasy i opowieści grozy, które składają się na tzw. mitologię Cthulhu. Twórcy słuchowiska „Szepczący w eterze” przyznają, że nowy projekt był ogromnym wyzwaniem. Chodziło o to, by tekst mistrza ująć w nowe klamry, a jednocześnie zachować walory estetyczne oryginału.

To jest taki trochę eksperyment, ponieważ wzięliśmy na warsztat absolutnego klasyka, czyli H.P. Lovecrafta i powierzyliśmy to Kubie Ćwiekowi, świetnemu młodemu pisarzowi, który bardzo lubi mieszać gatunki i świetnie zna popkulturę. I Kuba napisał dla nas nową wersję opowiadania „Szepczący w ciemnościach”, przeniósł akcję do Polski, ale zachował klimat oryginału i nadal jest bardzo straszne, tylko bardziej współczesne – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Michał Szolc, producent słuchowiska, Storytel Polska.

Michał Szolc tłumaczy, że zdecydował się sięgnąć po twórczość Lovecrafta, bo jest ona uniwersalna. Nie chodziło jednak o wierne odzwierciedlanie tekstu, tylko o pewnego rodzaju improwizację.

Wydaje mi się, że Lovecraft jest ponadczasowy. Ale stwierdziliśmy, że zamiast nagrywać jego oryginalne opowiadania, które może nieco się zestarzały, trochę je uwspółcześnimy i stąd pomysł, żeby napisać i nagrać je na nowo. A ponieważ lubimy zabawę dźwiękiem, to postanowiliśmy znowu puścić wodze fantazji i udźwiękowić to wszystko – podkreśla Michał Szolc.

W pracę nad powstaniem słuchowiska zaangażowanych jest dwóch aktorów – Rafał Maćkowiak („Dom dla lalek”, „Prosta historia o miłości”, „33 sceny z życia”) i Andrzej Mastalerz („Historia Roja”, „Kamienie na szaniec”, „Pokłosie”, „W ciemności”).

–  Rafał Maćkowiak, który jest głównym bohaterem, nagrywa podcast o różnych dziwnych zdarzeniach. A Andrzej Mastalerz wcielił się w rolę człowieka, który jest tymi zdarzeniami dotknięty i pisze do naszego głównego bohatera o tym, co mu się przydarzyło – wyjaśnia Michał Szolc.

Rafał Maćkowiak podkreśla, że chętnie zaangażował się w ten projekt i jest ciekawy efektów zakończonych właśnie nagrań.

Jestem ciekawy, jak to wypadnie, to jest mój pierwszy raz, kiedy nagrywam słuchowisko, z czego bardzo się cieszę. Mam doświadczenie w czytaniu książek. Dosyć sporo tych książek czytałem w radiu i to jest chyba coś trochę innego, bo tutaj jednak to ma mieć takie poczucie naturalności, nie tekstu czytanego – mówi Rafał Maćkowiak, aktor.

Michał Szolc, który przed laty porzucił prace w korporacji, założył studio nagraniowe i zajął się produkcją i postprodukcją dźwięku, przyznaje, że słuchowisko jest o wiele ciekawsze niż audiobook i daje twórcom dużo większe możliwości. Przekaz można bowiem uatrakcyjnić na wiele sposobów.

Jest to bardzo bogata forma, która bardzo dobrze działa na wyobraźnię, pozwala zamknąć oczy i zupełnie odpłynąć. Jest muzyka, która zazwyczaj gra bardzo ważną rolę, podkreśla emocje, dodaje dynamiki i są efekty specjalne. Można je nagrywać osobno i potem połączyć to wszystko razem, co sprawia wrażenie takiego trochę filmu bez obrazu – mówi Michał Szolc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.