Newsy

Aneta Awtoniuk: Adopcje psów ze schroniska stały się modą. One ratują życie tych zwierzaków

2019-05-31  |  06:26
Mówi:Aneta Awtoniuk
Funkcja:behawiorystka, prowadząca program SuperPies
  • MP4
  • Zdaniem Anety Awtoniuk adopcje psów ze schroniska to dobra moda, pod warunkiem że są to działania przemyślane i nowy właściciel bierze za nie pełną odpowiedzialność. Nie chodzi bowiem o to, żeby zwierzęta rozdać byle gdzie i byle komu, tylko o to, żeby te osoby miały pełną świadomość konsekwencji, z jakimi wiąże się taka adopcja. Decydując się na wzięcie czworonoga ze schroniska, trzeba bowiem pamiętać, że nie każdy pies będzie się w stanie przystosować do warunków, jakie mu oferujemy, choćby w naszym ludzkim mniemaniu były one wręcz idealne. 

    Adopcja psa ze schroniska to poważna decyzja i musi być przemyślana przez wszystkich domowników. To nie może być chwilowy kaprys, bo takim działaniem można zrobić zwierzakowi więcej szkody niż pożytku.

    – Cieszę się, że to hasło: „Nie kupuj, adoptuj” jest realizowane przez Polaków i ostatnio adopcje psów ze schroniska stały się modą. I to jest dobra moda dlatego że ona ratuje życie tych zwierzaków, które normalnie spędziłyby swoje życie w klatkach, bez miłości człowieka. A psy są zwierzętami społecznymi i potrzebują mieć rodzinę. To nie jest tak, że pies może sobie żyć sam. Ta rodzina psia to nie może to być schronisko. To musi być taki dom, w którym pies ma miłość, dobre emocje, gdzie czuje się bezpieczny, gdzie ma nie tylko pełną miskę i spacer, lecz przede wszystkim ma dobre serce swoich opiekunów – mówi agencji Newseria Aneta Awtoniuk, behawiorystka, prowadząca program SuperPies.

    Aneta Awtoniuk tłumaczy jednak, że przed podjęciem decyzji o adopcji trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników: czy poradzimy sobie z nowymi obowiązkami, czy nasze warunki mieszkaniowe są wystarczające, a przede wszystkim  – czy pies będzie pasował do naszego stylu życia i czy znajdziemy odpowiedni czas na opiekę nad nim.

    – Nie każdy powinien mieć psa, dlatego że np. jego tryb pracy na to nie pozwala. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której bierzemy do domu zwierzę, a nie ma nas w domu przez wiele, wiele godzin. I w sumie teoretycznie to chcemy dobrze, bo chcemy przygarnąć psa i dać mu dom. Ale dom to nie mogą być ściany, dom to człowiek, to uwaga, to obecność, to wspólne aktywności. Więc jeśli mamy taki tryb życia, który każe nam bardzo często wyjeżdżać, kiedy nie ma nas w domu, a jesteśmy samotną osobą, to wtedy pluszak albo rybki – mówi Aneta Awtoniuk.

    Awtoniuk tłumaczy, że w momencie, kiedy przygarniamy do domu nowego członka rodziny, musimy się postarać o to, żeby pasować do tej istoty, którą do siebie zapraszamy. To nie jest tak, że my wybieramy psa, bo nam się podoba. To on wybiera nas, bo my mu się podobamy.

    W programie „SuperPies” mamy kilka takich sytuacji, kiedy osoby chciały zaadoptować konkretnego psiaka, bo się w nim zakochały, bo im się ogromnie spodobał, bo zobaczyły go na zdjęciu. A tymczasem po pierwszym spotkaniu okazało się, że nie ma chemii między psem a człowiekiem. A ostateczną decyzję o tym, czy wybrać rodzinę, czy nie zawsze podejmuje pies – mówi Aneta Awtoniuk.

    Psy ze schroniska często mają za sobą traumatyczne przeżycia. Jedne utraciły swój dom, inne – nigdy go nie miały. Możliwe też, że w przeszłości były okrutnie traktowane i straciły zaufanie do człowieka. Z uwagi na swoje doświadczenia mogą się okazać niezdyscyplinowane, wrogo nastawione do ludzi lub strachliwe, a ich adaptacja do nowych warunków może się znacznie wydłużyć.

    – Wybierając psa ze schroniska, musimy dbać o to, żebyśmy my byli dla niego odpowiednią rodziną, czyli żeby on nas wszystkich poznał, polubił, zaakceptował, jeśli mamy inne zwierzęta w domu, żeby też ten psiak poznał te zwierzaki, żeby między nimi była dobra relacja. Nie zawsze to musi być miłość od pierwszego wejrzenia, ale na pewno zawsze musi to być akceptacja, tak żeby żadna ze stron nie była poszkodowana – mówi Aneta Awtoniuk.

    Zwierzęta przebywające w schronisku powinny zostać ocenione pod względem temperamentu, ewentualnych problemów z zachowaniem oraz możliwości adopcyjnych. W ten sposób z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć, czy dany pies będzie dobrze się czuł w rodzinie, gdzie są dzieci, a inny nie będzie cierpiał i stwarzał problemów, pełniąc rolę stróża naszej posesji.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Macademian Girl: Moi fani cenią mnie za dbałość o detale. Przykładam się do swojej pracy, ale nie jest to chory perfekcjonizm

    W środowisku artystycznym Macademian Girl znana jest jako niebywała perfekcjonistka. Sama blogerka tłumaczy, że w tej kwestii trzeba jednak rozgraniczyć pewne pojęcia, bo rzetelność, którą ceni sobie najbardziej, to nie to samo, co przesadny perfekcjonizm. Dlatego też stara się robić wszystko na sto procent, ale też zostawia sobie margines błędu.

    Media

    Natalia Nykiel: Przeszłam drogę od talent show aż do miejsca, w którym jestem obecnie. To ostatecznie publiczność decyduje o rozwoju kariery

    W marcu na antenie Polsatu wystartuje nowe muzyczne talent show „The Four. Bitwa o sławę”. Program poprowadzi wokalistka, Natalia Szroeder. W roli jurorów będzie można zobaczyć: Natalię Nykiel, Igora Herbuta i Jakuba Badacha. Trenerzy przyznają, że zadanie, które mają przed sobą, nie należy do najprostszych. Zależy im, aby rady i wskazówki udzielane uczestnikom były szczere i pomocne. Dzięki temu chcą odkryć nowe talenty i przyczynić się do ich rozwoju.

    Media i PR

    Coraz większe wydatki na reklamę w kinach. Wpływają na to rosnąca liczba widzów i zastosowanie nowych technologii

    Kino jest coraz bardziej doceniane przez marketerów, a budżety reklamowe w tym segmencie są coraz większe. W tym roku – jak wynika z prognoz Zenith – reklama kinowa urośnie o 4,6 proc., czyli powyżej średniej rynkowej. Również globalne prognozy mówią o tym, że będzie to jeden z liderów wzrostów wydatków reklamowych spośród wszystkich segmentów. – Reklama kinowa daje możliwość wykorzystania innowacyjnych technologii, formatów ScreenX czy 4DX. Pozwala też na lepszą interakcję z widzem – ocenia Justyna Krzyżanowska z New Age Media.

     

    Biotechnologia

    Nanomateriały zrewolucjonizują ortopedię i implantologię. Antybakteryjne powłoki atomowe zmniejszą ryzyko zakażeń podczas wszczepiania implantów

    Nanotechnologia zmienia oblicze medycyny. Dzięki cienkim warstwom atomowym o działaniu antybakteryjnym mamy szansę pokonać problem lekooporności szczepów bakterii. Technologia ta pozwala ponadto opracować dużo doskonalsze implanty stomatologiczne czy protezy kończyn. W medycynie stomatologicznej nanotechnologia umożliwia także stworzenie materiałów, które wyeliminują ryzyko próchnicy