Newsy

Disco polo zaczyna wchodzić do mainstreamu

2014-01-09  |  06:40
Mówi:Paweł Sztompke
Funkcja:dziennikarz, recenzent muzyczny
Firma:I Program Polskiego Radia
  • MP4
  • Disco polo przeżywa w naszym kraju renesans. Po sukcesach w latach 90.  artyści wykonujący ten gatunek triumfalnie powrócili w poprzednim i obecnym roku. Niezwykłą popularnością cieszy się także stacja telewizyjna Polo TV.  

    Według danych Nielsen Audience Measurement Polo TV jest liderem oglądalności wśród stacji muzycznych. Kanał może pochwalić się wynikiem 42 tysięcy widzów miesięcznie.
     
    Dziennikarz Polskiego Radia  Paweł Sztompke  stwierdza, że odrodzenie się muzyki disco polo jest związane z poszukiwaniem prostoty.

    Można przypuszczać, że będzie to rok disco polo. Ich telewizja jest coraz popularniejsza, a gwiazdy disco są coraz bardziej rozchwytywane. Ta muzyka jest niezwykle prosta i nie ma się tutaj na co obrażać, gdyż podobny gatunek istnieje poza Polską i nazywa się italo disco – tłumaczy Sztompke.

    Coraz popularniejsi są także artyści związani z disco polo. Zespół Weekend oraz Tomasz Niecik swoimi ostatnimi dokonaniami utorowali kolejnym wykonawcom drogę do największych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych.

    Niemcy mają swoją muzykę disco, ale ona jest gdzieś na obrzeżach podstawowej kultury, tej najważniejszej. U nas natomiast ten gatunek zaczyna powoli wchodzić do mainstreamu i jego obecność jest w dobrym tonie. Można więc powiedzieć, że na razie disco polo próbuje podbić nowe obszary, ale jeszcze mu się to nie udało – stwierdza dziennikarz.

    W sierpniu ubiegłego roku disco polo wróciło do telewizji za sprawą transmisji koncertu „Disco pod żaglami” przez Polsat. Oglądalność wyniosła 2,7 mln widzów. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

    Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

    Problemy społeczne

    Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

    Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

    Muzyka

    Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

    Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.