Newsy

Disco polo zaczyna wchodzić do mainstreamu

2014-01-09  |  06:40
Mówi:Paweł Sztompke
Funkcja:dziennikarz, recenzent muzyczny
Firma:I Program Polskiego Radia
  • MP4
  • Disco polo przeżywa w naszym kraju renesans. Po sukcesach w latach 90.  artyści wykonujący ten gatunek triumfalnie powrócili w poprzednim i obecnym roku. Niezwykłą popularnością cieszy się także stacja telewizyjna Polo TV.  

    Według danych Nielsen Audience Measurement Polo TV jest liderem oglądalności wśród stacji muzycznych. Kanał może pochwalić się wynikiem 42 tysięcy widzów miesięcznie.
     
    Dziennikarz Polskiego Radia  Paweł Sztompke  stwierdza, że odrodzenie się muzyki disco polo jest związane z poszukiwaniem prostoty.

    Można przypuszczać, że będzie to rok disco polo. Ich telewizja jest coraz popularniejsza, a gwiazdy disco są coraz bardziej rozchwytywane. Ta muzyka jest niezwykle prosta i nie ma się tutaj na co obrażać, gdyż podobny gatunek istnieje poza Polską i nazywa się italo disco – tłumaczy Sztompke.

    Coraz popularniejsi są także artyści związani z disco polo. Zespół Weekend oraz Tomasz Niecik swoimi ostatnimi dokonaniami utorowali kolejnym wykonawcom drogę do największych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych.

    Niemcy mają swoją muzykę disco, ale ona jest gdzieś na obrzeżach podstawowej kultury, tej najważniejszej. U nas natomiast ten gatunek zaczyna powoli wchodzić do mainstreamu i jego obecność jest w dobrym tonie. Można więc powiedzieć, że na razie disco polo próbuje podbić nowe obszary, ale jeszcze mu się to nie udało – stwierdza dziennikarz.

    W sierpniu ubiegłego roku disco polo wróciło do telewizji za sprawą transmisji koncertu „Disco pod żaglami” przez Polsat. Oglądalność wyniosła 2,7 mln widzów. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Teatr

    Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej

    Kabareciarka przyznaje, że kiedy zaczęły się psuć relacje między nią a pozostałymi członkami Kabaretu Moralnego Niepokoju, to wtedy pojawiła się myśl, by opuścić grupę i zacząć się spełniać na innej płaszczyźnie zawodowej. Przekonuje też, że już wówczas miała w zanadrzu kilka ciekawych pomysłów na rozwój swojej kariery, a to tylko przyspieszyło decyzję o zerwaniu współpracy. I choć na początku trudno jej było się odnaleźć w nowej rzeczywistości, to z perspektywy czasu nie żałuje tamtego kroku. Z zapałem angażuje się w realizację nowych projektów, ale nie wyklucza, że jeszcze kiedyś znów zabłyśnie w kabarecie.

    Media i PR

    Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem

    Polskie media apelują do polityków o zmiany w treści przyjętej przez Sejm nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe przepisy, które po trzech latach opóźnienia wdrażają unijną dyrektywę Digital Single Market, dają teoretycznie wydawcom i dziennikarzom prawo do uzyskiwania wynagrodzeń od tzw. big techów za korzystanie z ich utworów. W praktyce może być to jednak trudne do wyegzekwowania. Dlatego media domagają się wzmocnienia pozycji wydawców.  Tym bardziej że obie strony muszą same wynegocjować te wynagrodzenia. – Chcemy mechanizmu, który gwarantuje nam, że w przypadku przedłużania się negocjacji z big techami, wkroczy organ rządowy – tłumaczy Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy. Wydawcy liczą, że niezbędne poprawki pojawią się na etapie prac w Senacie.

    Psychologia

    Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

    Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.