Mówi: | Julia Kijowska |
Funkcja: | aktorka |
Julia Kijowska: Bogusław Linda, jako reżyser, dał mi nieźle w kość
Rola Blanche w spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” to ogromny krok w mojej aktorskiej karierze – uważa Julia Kijowska. Od premiery wiosną tego roku spektakl zbiera niezwykle entuzjastyczne recenzje krytyków i publiczności, a pierwsza rola Kijowskiej na deskach teatru porównywana jest do debiutu teatralnego Krystyny Jandy. Julia Kijowska cieszy się z sukcesu sztuki i współpracy ze znakomitą ekipą Teatru Ateneum, zwłaszcza z Bogusławem Lindą. Jej zdaniem Linda, jako reżyser, potrafi dać aktorom w kość, ale jest też dla nich źródłem ogromnej inspiracji twórczej.
Spektakl „Tramwaj zwany pożądaniem” w reżyserii Bogusława Lindy miał premierę w marcu 2014 roku. Od tego czasu zbiera niezwykle entuzjastyczne recenzje zarówno od krytyków, jak i publiczności. Chwalona jest szczególnie brawurowa gra aktorska Julii Kijowskiej, która wciela się w rolę Blanche du Bois. Zdaniem krytyki występ młodej aktorki na deskach Teatru Ateneum to najważniejszy debiut teatralny od czasu Krystyny Jandy.
– Jestem bardzo miło zaskoczona, bo dużo osób przychodzi na spektakl. Jest zainteresowanie. Świetnie jest móc grać dla takiej widowni, pełnej widowni. Dla ludzi, którzy czasami nawet stoją pod ścianami. To jest w ogóle dla mnie zupełnie wyjątkowe. Wspaniały zespół, super koledzy, bardzo się z tego cieszę – mówi Julia Kijowska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Julia Kijowska dołączyła do zespołu Teatru Ateneum na początku 2014 roku, tuż po zakończeniu zdjęć do filmu „Serca, serduszka”. Obraz, wyreżyserowany przez Jana Jakuba Kolskiego, jest opowieścią o spotkaniu dwóch spragnionych miłości osób – kobiety i dziecka. Julia Kijowska przyznaje, że film ten kosztował ją wiele emocji.
– Byłam naprawdę bardzo wyeksploatowana i wydawało mi się, że może można tak niepostrzeżenie i mniej wysiłkowo. Nic bardziej mylnego, trafiłam na poligon, jeszcze z takim żołnierzem, jak Bogusław Linda, który naprawdę dał mi w kość. Ale bardzo to doceniam, bo to pchnęło mnie do przodu. Mam wrażenie, że zrobiłam sama dla siebie parę kroków naprzód – mówi Julia Kijowska.
W spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” Kijowskiej partneruje Tomasz Schuchardt w roli Stanleya Kowalskiego. Przekładu sztuki Tennessee Williamsa dokonał Jacek Poniedziałek, a reżyserii podjął się Bogusław Linda. Jest to już drugi spektakl reżyserowany przez Lindę w Teatrze Ateneum. Pierwsza była nie najlepiej przyjęta przez krytykę sztuka „Merylin Mongoł”. Julia Kijowska przyznaje, że choć Linda jest surowym reżyserem, to stanowi dla niej ogromną inspirację twórczą.
– Bogusław Linda jest bardzo poważnym reżyserem, od którego się niezwykle dużo nauczyłam, ponieważ ma ten dodatkowy walor, że jest wybitnym aktorem. Nie mówię, że to zawsze jest dobre połączenie, ale w jego przypadku to bardzo dobra fuzja. Praca z nim była dla mnie niesamowitym doświadczeniem. Wiedza, którą on ma, intuicja, którą jest obdarzony, i świadomość, to są źródła, z których można czerpać w nieskończoność – mówi Julia Kijowska.
„Tramwaj zwany pożądaniem” to najsłynniejsza sztuka Tennessee Williamsa, amerykańskiego dramaturga, poety i prozaika. Po raz pierwszy wystawiono ją na Broadwayu w 1947. Reżyserował Elia Kazan, a w obsadzie znaleźli się: Marlon Brando, Jessica Tandy, Kim Hunter i Karl Malden. Dwa lata później w Londynie sztukę wyreżyserował Laurence Olivier, obsadzając w głównych rolach Bonara Colleana, Vivien Leigh i Renee Asherson. W 1951 roku Elia Kazan nakręcił słynną ekranizację sztuki z Vivien Leigh w roli Blanche i Marlonem Brando w roli Stanleya. Film zdobył cztery Oskary, w tym dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej.
Czytaj także
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-11: Józef Gąsienica-Gładczan i Jan Błachowicz: Poznaliśmy Filipiny od strony slumsów. Teraz inaczej patrzymy na nasze życie
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-18: Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.