Newsy

Przewlekły stres i praca przy komputerze do późna to najczęstsze przyczyny bezsenności

2015-03-05  |  06:20
Mówi:dr n. med. Katarzyna Niewińska
Funkcja:psycholog, psychoterapeuta
Firma:PsychoMEDIC.pl
  • MP4
  • Coraz więcej Polaków cierpi z powodu zaburzeń snu, zwłaszcza bezsenności. Problemy z zasypianiem ma już co trzecia osoba. Wynika to przede wszystkich ze stresującego trybu życia i intensywnego korzystania ze zdobyczy techniki, głównie komputerów. Chroniczny brak snu ma ogromny wpływ na stan zdrowia.

    Światowa Organizacja Zdrowia zalicza bezsenność do chorób cywilizacyjnych. Według szacunków WHO cierpi na nią jedna trzecia światowej populacji. Bezsenność to zaburzenie prawidłowego rytmu i czasu trwania snu. Organizm nie odpoczywa, co może mieć bardzo negatywny wpływ na jego stan. U osób cierpiących na bezsenność pojawia się rozdrażnienie, trudności z koncentracją, zwiększona wrażliwość na ból. Przewlekła bezsenność zwiększa ryzyko rozwoju wielu schorzeń układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego i mięśniowo-szkieletowego, cukrzycy, oraz zmniejsza odporność organizmu.

    Przyczyną bezsenności może być długotrwały stres, zaburzenia psychiczne, np. depresja, stosowanie niektórych leków, zespół niespokojnych nóg, oraz choroby somatyczne, m.in. przerost prostaty.

    – Bezsenność jest też związana z dużym naświetlaniem. Pracując przy komputerze, sztucznie się naświetlamy, a to powoduje pewną deregulację rytmu dobowego, czyli tego, że w nocy śpimy, a w dzień jesteśmy aktywni. To jest bardzo duża zmiana aktywności, bo większą część dnia spędzamy w pracy, jesteśmy odcięci od naturalnego światła, czyli nasz mózg nie dostaje takiego sygnału, że jest dzień i trzeba być aktywnym, działać, a później jest naturalny sygnał, przychodzimy do domu, jest ciemno, jest noc i zasypiamy – mówi dr n.med. Katarzyna Niewińska, psycholog, psychoterapeuta, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Lekarze wyróżniają dwa typy bezsenności: krótkoterminową i przewlekłą. Bezsenność krótkotrwała może wystąpić na tle silnego napięcia emocjonalnego, np. związanego ze zmianą pracy czy przeprowadzką w nowe miejsce. W takim wypadku pomóc mogą ziołowe leki dostępne w aptekach bez recepty. Jeśli jednak problemy ze snem utrzymują się dłużej niż trzy tygodnie. oznacza to bezsenność przewlekłą. Przed udaniem się do lekarza warto wypróbować sprawdzone metody regulacji snu. Przede wszystkim należy pamiętać, aby spać w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu, w którym nie jest zbyt gorąco. Dobrym rozwiązaniem jest także aktywność fizyczna.

    – Należy zawsze pamiętać o tym, żeby spalić hormony stresu i cukier krążący we krwi, który gromadzi się nam na skutek naszej działalności w ciągu dnia. Codziennie po pracy powinniśmy wyjść co najmniej na 30-minutowy spacer. Jest dużo badań, które pokazują, że po takiej aktywności fizycznej, która jest powadzona regularnie, codziennie przez 3-4 tygodnie, trudności ze snem same ustępują, bez jakiejkolwiek interwencji farmakologicznej. Musimy pamiętać o tym, żeby spalać stres, który nagromadził się w ciągu dnia – mówi dr n.med. Katarzyna Niewińska.

    Co najmniej trzy godziny przed pójściem spać należy zakończyć oglądanie telewizji i pracę na komputerze. Jasny ekran monitora lub telewizora ludzki mózg odbiera bowiem jako sygnał, że jest dzień i należy pracować. Kiedy położymy się do łóżka, powinniśmy się wyciszyć, w tym celu można stosować wizualizacje lub ćwiczenia oddechowe. Dobrze jest też myśleć wyłącznie o przyjemnych rzeczach i nie przypominać sobie o problemach czy niemiłych zdarzeniach z minionego dnia.

    – Należy zająć się czymś nużącym, np. czytaniem podręcznika od historii, nie wolno natomiast wykonywać czynności pobudzających, np. rozmawiać przez telefon bądź jeść. Ważne, aby co najmniej 3 godziny przed snem nie spożywać posiłków. Chodzi o to, by nie dostarczać naszemu organizmowi dużych ilości cukru, który zwiększa naszą energię i chęć do działania – mówi dr n.med. Katarzyna Niewińska.

    Bardzo ważne jest także pilnowanie regularności czasu snu. Oznacza to, że należy zawsze kłaść się spać i wstawać o stałej porze, nawet w weekend lub podczas wakacji. Lekarze przestrzegają zwłaszcza przed odsypianiem całego tygodnia w weekend, bowiem destabilizuje to pracę organizmu. Jeśli wszystkie te sposoby na regulację snu nie pomagają, należy zwrócić się do lekarza specjalisty i poddać się terapii farmakologicznej. Osobom cierpiącym na przewlekłą bezsenność podaje się najczęściej leki antydepresyjne albo leki wpływające na receptory GABA-ergiczne, które pełnią istotną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego.

    Czytaj także

    Gwiazdy

    Agata Młynarska: Wszystkim rozwodzącym się życzę, aby nie dewastowali swojego życia i życia swojej drugiej połowy. Mimo złości trzeba się porozumieć

    Dziennikarka przyznaje, że rozwód to bardzo trudne emocjonalnie doświadczenie, traktowane zwykle jako osobista porażka. Po rozstaniu trzeba poradzić sobie z pustką, żalem i poczuciem niespełnienia. Musi minąć sporo czasu, zanim byli małżonkowie podniosą się, spojrzą na wszystko z dystansem i znajdą siły, by zbudować wszystko od nowa. Dziennikarka radzi, by niezależnie od tego, w jakich okolicznościach przebiega rozwód, oszczędzić sobie i partnerowi dodatkowego stresu, przykrości i przerzucania obelgami.

    Partner sekcji zdrowie

    Gwiazdy

    Monika Jarosińska: Wielkanoc to dla mnie szansa na spotkanie z rodziną i przyjaciółmi. W ciągu roku każdy jest zabiegany i ma swoje sprawy

    Wokalistka nie ukrywa, że jest minimalistką w kwestii przygotowań do Wielkanocy. Z reguły nie maluje pisanek i nie przygotowuje okolicznościowych dekoracji, za to stawia na dobre jedzenie i miłą atmosferę. Święta aktorka najchętniej spędza z rodziną lub znajomymi, odpoczywając od bieganiny i codziennych obowiązków.

    Prawo

    Polacy mają blisko 12 mld zł długów alimentacyjnych. Każdy z dłużników ma do spłaty średnio ok. 39 tys. zł

    Alimentów nie płaci około 315 tys. rodziców. Łącznie mają oni do spłaty długi alimentacyjne o wartości ponad 12 mld zł – wynika z danych ERIF Biura Informacji Gospodarczej SA. Średnio każdy z nich zalega ze spłatą alimentów o wartości niemal 39 tys. zł. Zdecydowana większość dłużników alimentacyjnych to mężczyźni. Dzieci, które nie otrzymują alimentów od swoich rodziców, mogą otrzymać pieniądze z Funduszu Alimentacyjnego. Od 2019 roku próg uprawniający do pobierania świadczenia wzrósł do 800 zł. Dzięki temu świadczenie może otrzymać o 60 tys. dzieci więcej.

    Bankowość

    Z bankowych korytarzy do muzealnych sal. Kolekcja sztuki współczesnej PKO Banku Polskiego trafiła na wystawę w Muzeum Narodowym

    Ponad 30 prac ze zbioru dzieł polskiej sztuki współczesnej zgromadzonych przez PKO Bank Polski trafiło na wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wśród nich znajdują się obrazy i rzeźby artystów takich jak Stefan Gierowski, Krzysztof Bednarski, Tomasz Ciecierski, Edward Dwurnik, Marek Chlanda, Zofia Kulik czy Zbigniew Makowski. Wystawa jest elementem wieloletniej współpracy Muzeum Narodowego z PKO Bankiem Polskim, który jest jednym z największych w Polsce mecenasów kultury i sztuki.