Newsy

Jan Kuroń chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Napisał książkę na ten temat

2015-12-21  |  07:00

Szef kuchni chce przekonać Polaków do ekonomicznego gotowania i niemarnowania żywności. W swojej debiutanckiej książce „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” zdradza sprawdzone sposoby na racjonalne zakupy i przechowywanie żywności. Podaje też wiele przepisów na smaczne dania i desery.

„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” znacznie różni się od dostępnych na polskim rynku książek kucharskich. Oprócz przepisów i zdjęć gotowych dań Jan Kuroń zawarł w niej bowiem porady dotyczące ekonomicznego gotowania. W książce znalazły się więc wskazówki w zakresie przechowywania żywności w domu oraz odpowiedniego planowania zakupów tak, by kupować świadomie i nie ulegać promocjom. Szef kuchni przekonuje też Polaków, że przygotowanie posiłku nie musi pochłaniać dużo czasu jego zdaniem jedzenie można przygotować i szybko, i zdrowo.

 – Dowiemy się, jak przechowywać rzeczy, co mrozić, czego nie mrozić, co się przechowuje w optymalnej temperaturze, jak robić zakupy, żeby nie wpaść w amok i tych zakupów nie zrobić za dużych. Jest część kulinarna i część poradnikowa, bo zawsze chciałem to rozdzielić – mówi Jan Kuroń agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Istotną kwestią poruszoną w debiutanckiej książce Jana Kuronia jest niemarnowanie żywności. Autor twierdzi, że poprzez publikację „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Według Federacji Polskich Banków Żywności w Polsce co roku marnuje się 9 mln ton żywności. Jan Kuroń uważa, że tak jak udało się przekonać Polaków do zakręcania wody podczas mycia zębów i gaszenia światła, tak uda się nakłonić ich do rozsądnego gospodarowania żywnością.

– Tylko trzeba to zrobić w sposób przystępny, nie popadać w ton dydaktyczny, moralizatorski, z lekkim humorem, bo myślę, że to bardziej jest przyjemna forma przekazywania informacji. Jak ktoś mówi: „nie rób tak”, to wtedy człowiek się zapiera, buntuje albo nie do końca to do niego dociera – mówi Jan Kuroń. 

„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” ma też pomóc osobom przygotowującym bożonarodzeniowe posiłki. Jan Kuroń uważa, że w gorącym przedświątecznym okresie podstawą działania powinien być dobry plan, zarówno zakupów, jak i przygotowania niektórych dań. Część z nich można bowiem przygotować znacznie wcześniej i zamrozić.

Pierogi możemy przygotować, zamrozić, a potem tylko je wyjąć i wrzucić do wody. Nie musimy 2 godziny przed świętami zamiast rozmawiać z gośćmi, lepić pierogi. Do tego trzeba podejść po prostu z pomysłem i z głową – mówi Jan Kuroń.

W książce Jana Kuronia znalazło się też wiele przepisów na smaczne dania i desery, np. placuszki z botwiny, pieczoną łopatkę z korzennymi warzywami czy pasztet z kaczki z żurawiną i porto. Autorką rozdziału dotyczącego słodkości jest żona szefa kuchni, Aneta Kuroń. „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia”, wydana nakładem wydawnictwa Edipresse Polska, została wzbogacona o treści multimedialne, takie jak filmy czy dodatkowe zdjęcia. Odtworzenie zakodowanych treści możliwe jest dzięki bezpłatnej aplikacji TAP2C dostępnej w systemach Android oraz iOS.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.