Mówi: | Jan Kuroń |
Funkcja: | szef kuchni |
Jan Kuroń chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Napisał książkę na ten temat
Szef kuchni chce przekonać Polaków do ekonomicznego gotowania i niemarnowania żywności. W swojej debiutanckiej książce „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” zdradza sprawdzone sposoby na racjonalne zakupy i przechowywanie żywności. Podaje też wiele przepisów na smaczne dania i desery.
„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” znacznie różni się od dostępnych na polskim rynku książek kucharskich. Oprócz przepisów i zdjęć gotowych dań Jan Kuroń zawarł w niej bowiem porady dotyczące ekonomicznego gotowania. W książce znalazły się więc wskazówki w zakresie przechowywania żywności w domu oraz odpowiedniego planowania zakupów tak, by kupować świadomie i nie ulegać promocjom. Szef kuchni przekonuje też Polaków, że przygotowanie posiłku nie musi pochłaniać dużo czasu – jego zdaniem jedzenie można przygotować i szybko, i zdrowo.
– Dowiemy się, jak przechowywać rzeczy, co mrozić, czego nie mrozić, co się przechowuje w optymalnej temperaturze, jak robić zakupy, żeby nie wpaść w amok i tych zakupów nie zrobić za dużych. Jest część kulinarna i część poradnikowa, bo zawsze chciałem to rozdzielić – mówi Jan Kuroń agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Istotną kwestią poruszoną w debiutanckiej książce Jana Kuronia jest niemarnowanie żywności. Autor twierdzi, że poprzez publikację „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Według Federacji Polskich Banków Żywności w Polsce co roku marnuje się 9 mln ton żywności. Jan Kuroń uważa, że tak jak udało się przekonać Polaków do zakręcania wody podczas mycia zębów i gaszenia światła, tak uda się nakłonić ich do rozsądnego gospodarowania żywnością.
– Tylko trzeba to zrobić w sposób przystępny, nie popadać w ton dydaktyczny, moralizatorski, z lekkim humorem, bo myślę, że to bardziej jest przyjemna forma przekazywania informacji. Jak ktoś mówi: „nie rób tak”, to wtedy człowiek się zapiera, buntuje albo nie do końca to do niego dociera – mówi Jan Kuroń.
„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” ma też pomóc osobom przygotowującym bożonarodzeniowe posiłki. Jan Kuroń uważa, że w gorącym przedświątecznym okresie podstawą działania powinien być dobry plan, zarówno zakupów, jak i przygotowania niektórych dań. Część z nich można bowiem przygotować znacznie wcześniej i zamrozić.
– Pierogi możemy przygotować, zamrozić, a potem tylko je wyjąć i wrzucić do wody. Nie musimy 2 godziny przed świętami zamiast rozmawiać z gośćmi, lepić pierogi. Do tego trzeba podejść po prostu z pomysłem i z głową – mówi Jan Kuroń.
W książce Jana Kuronia znalazło się też wiele przepisów na smaczne dania i desery, np. placuszki z botwiny, pieczoną łopatkę z korzennymi warzywami czy pasztet z kaczki z żurawiną i porto. Autorką rozdziału dotyczącego słodkości jest żona szefa kuchni, Aneta Kuroń. „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia”, wydana nakładem wydawnictwa Edipresse Polska, została wzbogacona o treści multimedialne, takie jak filmy czy dodatkowe zdjęcia. Odtworzenie zakodowanych treści możliwe jest dzięki bezpłatnej aplikacji TAP2C dostępnej w systemach Android oraz iOS.
Czytaj także
- 2025-03-21: Joanna Liszowska: Mam nadzieję, że nigdy nie będę świadkiem wypadku. Bałabym się udzielać pomocy, bo to niebywała odpowiedzialność
- 2025-03-18: Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-01-16: Luna: Nie mam planu B na życie. Jestem jednak bardzo kreatywna, więc może kiedyś zrobię jakiś film lub napiszę książkę
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-11: Józef Gąsienica-Gładczan i Jan Błachowicz: Poznaliśmy Filipiny od strony slumsów. Teraz inaczej patrzymy na nasze życie
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-06-18: Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa
- 2024-06-03: Filip Chajzer: Ciągły hejt i to, że non stop musiałem z kimś walczyć, przestało mi się spinać ze sobą. Moje 40. urodziny to jest rozpoczęcie gry już na moich zasadach
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.