Newsy

Jan Kuroń chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Napisał książkę na ten temat

2015-12-21  |  07:00

Szef kuchni chce przekonać Polaków do ekonomicznego gotowania i niemarnowania żywności. W swojej debiutanckiej książce „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” zdradza sprawdzone sposoby na racjonalne zakupy i przechowywanie żywności. Podaje też wiele przepisów na smaczne dania i desery.

„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” znacznie różni się od dostępnych na polskim rynku książek kucharskich. Oprócz przepisów i zdjęć gotowych dań Jan Kuroń zawarł w niej bowiem porady dotyczące ekonomicznego gotowania. W książce znalazły się więc wskazówki w zakresie przechowywania żywności w domu oraz odpowiedniego planowania zakupów tak, by kupować świadomie i nie ulegać promocjom. Szef kuchni przekonuje też Polaków, że przygotowanie posiłku nie musi pochłaniać dużo czasu jego zdaniem jedzenie można przygotować i szybko, i zdrowo.

 – Dowiemy się, jak przechowywać rzeczy, co mrozić, czego nie mrozić, co się przechowuje w optymalnej temperaturze, jak robić zakupy, żeby nie wpaść w amok i tych zakupów nie zrobić za dużych. Jest część kulinarna i część poradnikowa, bo zawsze chciałem to rozdzielić – mówi Jan Kuroń agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Istotną kwestią poruszoną w debiutanckiej książce Jana Kuronia jest niemarnowanie żywności. Autor twierdzi, że poprzez publikację „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” chce zapoczątkować w Polsce modę na niemarnowanie jedzenia. Według Federacji Polskich Banków Żywności w Polsce co roku marnuje się 9 mln ton żywności. Jan Kuroń uważa, że tak jak udało się przekonać Polaków do zakręcania wody podczas mycia zębów i gaszenia światła, tak uda się nakłonić ich do rozsądnego gospodarowania żywnością.

– Tylko trzeba to zrobić w sposób przystępny, nie popadać w ton dydaktyczny, moralizatorski, z lekkim humorem, bo myślę, że to bardziej jest przyjemna forma przekazywania informacji. Jak ktoś mówi: „nie rób tak”, to wtedy człowiek się zapiera, buntuje albo nie do końca to do niego dociera – mówi Jan Kuroń. 

„Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia” ma też pomóc osobom przygotowującym bożonarodzeniowe posiłki. Jan Kuroń uważa, że w gorącym przedświątecznym okresie podstawą działania powinien być dobry plan, zarówno zakupów, jak i przygotowania niektórych dań. Część z nich można bowiem przygotować znacznie wcześniej i zamrozić.

Pierogi możemy przygotować, zamrozić, a potem tylko je wyjąć i wrzucić do wody. Nie musimy 2 godziny przed świętami zamiast rozmawiać z gośćmi, lepić pierogi. Do tego trzeba podejść po prostu z pomysłem i z głową – mówi Jan Kuroń.

W książce Jana Kuronia znalazło się też wiele przepisów na smaczne dania i desery, np. placuszki z botwiny, pieczoną łopatkę z korzennymi warzywami czy pasztet z kaczki z żurawiną i porto. Autorką rozdziału dotyczącego słodkości jest żona szefa kuchni, Aneta Kuroń. „Sprytna kuchnia, czyli kulinarna ekonomia”, wydana nakładem wydawnictwa Edipresse Polska, została wzbogacona o treści multimedialne, takie jak filmy czy dodatkowe zdjęcia. Odtworzenie zakodowanych treści możliwe jest dzięki bezpłatnej aplikacji TAP2C dostępnej w systemach Android oraz iOS.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.