Newsy

Mikołaj Stroiński: tworzenie muzyki do gier wideo to jak układanie puzzli

2015-07-07  |  06:45

Muzykę Mikołaja Stroińskiego można usłyszeć m.in. w grze „Wiedźmin 3: Dziki Gon”. Jak przyznaje kompozytor, tworzenie ścieżek dźwiękowych do gier wideo sprawia mu ogromną przyjemność, bo pozwala na dużą kreatywność i daje spore pole do popisu. Dlatego też przyjmuje kolejne propozycje od producentów.

Czekają na mnie kolejne trzy gry wideo i jeszcze parę projektów w Ameryce, ale za wcześnie, by o nich mówić. Będę też pracował nad serialem dla telewizji AXN zatytułowanym „Zbrodnia”, jest to drugi sezon. Pierwszy sezon zrobiłem rok temu – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Mikołaj Stroiński, kompozytor.

Mikołaj Stroiński podkreśla, że tworzenie muzyki do gry ma zupełnie inny charakter niż komponowanie muzyki filmowej. Film ma określony scenariusz i jego fabuła jest z góry zaplanowana, w przypadku gry – jest dużo więcej dynamiki, bo wszystko zależy od decyzji, jakie podejmuje gracz.

Jest to zupełnie inny świat muzyczny i zupełnie inny świat opowiadania historii. Gra jest medium nieliniowym i szczególnie w najnowszych produkcjach gracz może dokonywać ciągłych wyborów i decydować, że bohater pójdzie w lewo lub prawo, że wda się w walkę z tym potworem czy z innym lub w ogóle się nie wda w walkę. I wszystkim tym akcjom w sposób interaktywny musi towarzyszyć muzyka – tłumaczy Mikołaj Stroiński.

Dla kompozytora to nie lada wyzwanie, bo choć akcja gry zmienia się w przeciągu kilku sekund, to linia melodyczna musi być spójna.

Wiąże się to z zupełnie innym sposobem pisania muzyki, ze stosowaniem odpowiednich programów komputerowych i skomponowaniem tych kawałków muzycznych z takich ruchomych elementów, ruchomych cegiełek, które muszą w sposób spontaniczny w zależności od akcji gracza układać się w ten główny utwór muzyczny – wyjaśnia Mikołaj Stroiński.

Dużo zależy również od oczekiwań producentów co do aranżacji, wyboru instrumentów, a nawet operowania głośnością.

Wcześniej trzeba ustalić z producentami, w jaki sposób ta muzyka ma grać, w jaki sposób ma działać. I w zależności od tego trzeba ją odpowiednio skomponować i nagrać. W przypadku „Wiedźmina”, gdy ubiegałem się o ten projekt, poproszono mnie, bym skomponował demo muzyczne bardzo mocno bazujące na muzyce słowiańskiej. Muszę przyznać, że się trochę przestraszyłem, bo nigdy takiej muzyki nie robiłem. Więc moje prace musiały być poprzedzone dosyć dużym researchem w tym temacie – mówi Mikołaj Stroiński.

Mikołaj Stroiński mieszka i tworzy w Los Angeles. Urodził się w Nairobi, a dorastał w Warszawie. Jego muzykę można usłyszeć w programach telewizyjnych na całym świecie. Ma też na koncie ścieżki dźwiękowe do gier „MouseCraft”, „WordTrap Dungeon” i „The Vanishing of Ethan Carter”.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.