Mówi: | Krystyna Janda (aktorka, reżyser) Zofia Zborowska (aktorka) Elżbieta Romanowska (aktorka) |
Dziś w Och-Teatrze premiera spektaklu "Lekcje stepowania" w reżyserii Krystyny Jandy
Spektakl "Lekcje stepowania" od dziś na deskach warszawskiego Och-Teatru. Sztuka, na podstawie tekstu Richarda Harrisa, opowiada o uczestnikach kursu stepowania, dla których lekcje stanowią odskocznię od codziennych problemów i rodzaj grupowej terapii. Na scenie będzie można zobaczyć m.in. Elżbietę Romanowską, Zofię Zborowską i Joannę Moro.
"Lekcje stepowania" to rozciągnięta na przestrzeni kilku miesięcy opowieść o uczestnikach kursu stepowania. Grupa liczy osiem kobiet i jednego mężczyznę – każda z tych osób ma inną historię, doświadczenia życiowe i osobowość. Każda przychodzi też na lekcje z innych powodów. Dla wszystkich kurs stanowi natomiast rodzaj terapii, sposób na oderwanie się od codziennych kłopotów, odnalezienie pewności siebie i radości życia. Krystyna Janda, odpowiedzialna za reżyserię spektaklu, twierdzi, że poprzez "Lekcje stepowania" chciała opowiedzieć o problemach nękających współczesnych ludzi.
– Jest kobieta chora na raka, która boi się. Jest kobieta bita przez męża regularnie, jest kobieta, która sobie nie potrafi poradzić z dzieckiem męża, które wychowuje, a które nie jest jej dzieckiem. Jest kobieta, wpadli z mężem w bezrobocie i w ogóle nie mogą z tego wyjść – mówi artystka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Po raz pierwszy Krystyna Janda wyreżyserowała "Lekcje stepowania" w 2005 roku na potrzeby łódzkiego Teatru Powszechnego. Jej zdaniem obecnie tekst Richarda Harrisa jest jednak znacznie bardziej aktualny z punktu widzenia polskiego społeczeństwa. Problemy, o których opowiada, są dziś nagłaśniane, a kobiety nie wstydzą się o nich mówić. Zdaniem artystki spektakl jest też doskonale przemyślany a wszechobecny taniec nadaje mu dodatkowej atrakcyjności.
– W każdej scenie się tu tańczy. To oczywiście jest uwodzące, żeby to zrobić. Natomiast utwór jest polifoniczny na 10 osób, które są stale na scenie, w związku z tym to wymaga takiej rzemieślniczej pracy – mówi Krystyna Janda.
Zofia Zborowska w spektaklu "Lekcje stepowania" kreuje rolę kobiety maltretowanej przez męża – nieśmiałej, zahukanej, nie potrafiącej zapanować nad swoimi emocjami. Aktorka twierdzi, że jest to postać całkowicie odmienna od niej samej, stanowi więc duże wyzwanie aktorskie. Zdaniem Zofii Zborowskiej spektakl "Lekcje stepowania" to opowieść o życiu i zwyczajnych, choć często ukrywanych ludzkich problemach.
– Tak naprawdę każdy z nas w pewnym momencie swojego życia może się identyfikować z częścią tych bohaterów. I to jest taka może walka z własnymi demonami – mówi aktorka.
Przeciwieństwem postaci granej przez Zborowską jest Sylwia, w którą wciela się Elżbieta Romanowska. To kobieta lekko podchodząca do życia, żartująca z samej siebie, bagatelizująca problemy. Niefrasobliwy styl życia stanowi jednak tylko przykrywkę – w rzeczywistości Sylwia boryka się z prawdziwymi dramatami, a lekcje stepowania są dla niej formą odskoczni od kłopotów i rodzajem terapii.
– To jest jeden raz w tygodniu, kiedy oni przychodzą i to jest czas tylko i wyłącznie dla nich. Ale to nie jest bezmyślne tupanie nóżką, to jest taki moment, w którym mogą pogadać, czasem się pośmiać, czasem popłakać, czasem wyrzucić z siebie to, co gdzieś tam w środku się odbywa – mówi aktorka.
Premiera spektaklu "Lekcje stepowania" odbędzie się dzisiaj w warszawskim Och-Teatrze o godz. 19.30. na scenie, obok Zofii Zborowskiej i Elżbiety Romanowskiej, wystąpią m.in. Anna Iberszer, Maria Winiarska, Joanna Moro i Kamil Maćkowiak.
Czytaj także
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
- 2024-06-27: Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
- 2024-06-11: Mateusz Banasiuk i Magdalena Boczarska: Po 10 latach razem można też pracować na jednej scenie, mieć z tego dużą frajdę i się wzajemnie inspirować
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.